Webinar Like & Cancel - verslag

Webinar Like & Cancel – verslag

Wat doen kinderen allemaal online, welke apps zijn populair en hoe stimuleer je online sociaal gedrag? Vragen die bij veel ouders leven. Maandag 14 november organiseerde ABC Amersfoort daarom voor het derde jaar op rij een webinar over mediaopvoeding. Dit keer met het thema ‘Like & Cancel’. Een verslag:

 

Freek Zwanenberg en Marije Lagendijk van Bureau Jeugd en Media namen tijdens dit webinar zo’n 120 ouders mee in de digitale wereld van kinderen en tieners. Ouders konden ook vragen stellen.

 

Kwetsend gedrag, iedereen komt het tegen

 

Freek en Marije gaven veel praktische tips en lieten zien dat online communiceren voor kinderen nog best heel lastig kan zijn. Want wat de één een grappig bericht vindt, is voor de ander toch kwetsend. Uit onderzoek weten we dat veel kinderen in aanraking komen met online kwetsend gedrag. Als slachtoffer of als omstander, en in sommige gevallen ook als dader. Ook weten we dat kinderen in de meeste gevallen elkaar niet aanspreken op kwetsend gedrag online omdat ze bang zijn om zelf slachtoffer te worden. Maar ook omdat ze niet altijd goed kunnen inschatten of iets kwetsend is of niet. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen zich online netjes gedragen. Het is daarom van groot belang om dit met kinderen te bespreken en regelmatig met ze mee te kijken.

 

Meekijken helpt

 

Als kinderen weten dat er iemand meekijkt (bijv. in de groepsapp), dan gedragen ze zich meestal socialer en positiever. Je kunt online sociaal gedrag stimuleren door de empathie van kinderen te vergroten, ze te leren welk gedrag wel of niet kwetsend is en door hun zelf-effectiviteit te vergroten. ‘Leer kinderen dat ze altijd iets kunnen doen en dat het belangrijk is om iets te doen. Bijvoorbeeld ongepast gedrag melden/rapporteren, het slachtoffer een aardig privé-bericht sturen of mensen blokkeren’.

 

Populaire apps

 

Freek en Marije bespraken ook de drie meest populaire apps: Snapchat, TikTok en Roblox. Een samenvatting van de belangrijkste tips:

 

– Snapchat:

 

1. Check of de SnapMap van jouw kind aan of uit staat. Als de Snapmap aan staat, dan is de GPS-locatie van jouw kind zichtbaar voor andere Snapchatgebruikers.
2. SnapChat werkt met een puntentelling, voor elk verstuurd bericht krijg je punten. Stuur jij jouw vriend/vriendin elke dag meerdere berichten, dan verzamel je meer punten en ben je (volgens Snapchat) betere vrienden. Stuur je 1 dag geen berichten? Dan verlies je al je punten. Dit is de reden dat heel veel kinderen steeds maar terug blijven keren naar Snapchat.

 

– TikTok:

 

1. TikTok is een database met oneindig veel filmpjes. Leuke, maar ook minder leuke. Van dansjes, muziek en knutselideeën tot horror, gevaarlijke challenges en schadelijke beautyadviezen. Stoppen met TikTok is voor heel veel kinderen lastig, de filmpjes blijven maar komen, het stopt nooit.
2. TikTok verzamelt heel veel data van hun gebruikers en dus ook van jonge kinderen. Het is onduidelijk wat er met deze data gebeurd.
3. Je kunt TikTok veiliger maken door bepaalde woorden te blokkeren of aan te geven dat ze bepaalde filmpjes niet wilt zien. Hoe? Je leest het in de ouderhandleiding: https://www.tiktok.com/safety/nl-nl/guardians-guide.

 

– Roblox:

 

1. In Roblox kunnen kinderen spelletjes spelen. Maar gebruikers kunnen ook zelf spellen maken. Deze spellen zijn niet altijd geschikt voor kinderen.
2. Via Roblox kunnen kinderen chatten, met vrienden, maar ook met onbekenden.
3. De ouderhandleiding van Roblox vind je hier: https://corporate.roblox.com/parents.

 

Ze worden niet vanzelf mediawijs

 

Kinderen worden niet vanzelf mediawijs. Zij hebben begeleiding nodig van volwassenen. Blijf daarom met ze in gesprek en stel grenzen waar nodig.

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
LinkedIn