Lyrics Creations: kinderen in Nieuwland maken samen eigen liedteksten

Vervolg in 2020

Lyrics Creations: je eigen liedteksten maken

Jolanda is o.a. wijkbewoner en dirigente en heeft jarenlang het ABC-kinderwijkkoor begeleid. Maar nu is het de hoogste tijd voor verandering! Er waait een nieuwe muzikale wind door de wijk; samen met ABC-coördinator Marinda ontwierp zij een nieuw project waarin spelen met en plezier in taal voorop staat en waar kinderen in Nieuwland hun eigen klasgenoten beter leren kennen en leerlingen van andere scholen ontmoeten.

 

Sfeerimpressie voorbereidende lessen

Begin 2020 komt er een vervolg op dit project. En misschien ook andere wijken.
Jolanda schreef onderstaande sfeerimpressie van de voorbereidende lessen, die in oktober en november waren en waar ruim 200 kinderen aan hebben deelgenomen:

 

Meetikken met de accenten

Na een korte introductie over wat we gaan doen, klikt de hele groep geconcentreerd de belangrijkste accenten van een populair nummer op YouTube mee. Het lijkt lastig, maar als je het maar gewoon gaat doen, kan iedereen het prima. Dat geeft een goed gevoel. Ieder groepje krijgt de lyrics (de liedteksten) van het nummer, die op z’n manier zijn opgeschreven dat je het ritme er ook een beetje in ziet.

 

Eigen lyrics schrijven

Dan verzamelen we rijmwoorden en gaan we in groepjes zinnen bouwen die passen bij het popliedje. Dat is best lastig, want iedereen in je groepje is verschillend. Maar dat maakt het juist gaaf. In sommige groepjes klinkt gegrinnik, in andere groepjes zitten mensen de melodie te murmelen op hun eigen tekst, en bij een volgend tafeltje staat de docent of ikzelf mee te puzzelen, omdat er woordjes moeten passen en daarom misschien veranderd moeten worden. En na wat hulp kan ook dat groepje weer verder.

 

Enthousiast en geconcentreerd

Tussendoor zijn er een paar momenten waarop we even wat aan elkaar laten horen. De kids zijn daarna nog enthousiaster om verder te puzzelen aan hun eigen lyrics! Aan het eind van de voorbereidende les is er in sommige groepjes al een couplet, en sommige groepjes zijn meer bezig geweest met hoe het zo werkt, samen creatief zijn. De sfeer is enthousiast en geconcentreerd, soms beide tegelijk 😉 Een heel andere werkvorm dan je meestal hebt in de klas, en een feest om te zien hoe de kinderen elkaar in het teamwork vinden.

Nieuwsbrief

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
LinkedIn